tisdag 22 december 2015

Nu har vi/dom sjungit in julen

Min dag började ganska tidigt, var på gymmet före 08.30, mest tack vare Rolf som skulle få laser på sitt onda knä. Körde inte fullt en timme, men alltid något. Jag blir svettig i alla fall.
Sillinläggning stod på schemat, lätt som en plätt om jag bara haft socker hemma, fick ta bitsocker på slutet, tror att det ska i mera...

Lunch och upp med alla mina Nittsjö-tomtar och min supergulliga gube han fixade tomtarna så fint. Nu är det n-ä-s-t-a-n julpyntat här hemma och det behövs för i morgon kommer goaste Elias med familj. Och då ska vi få tillökning! Bild kommer.
Innan de anländer ska jag ha inhandlat strömming och gjort inläggningen, kanske fyllt på med några julklappar, men bara kanske. Åtminstone slå in de som vi redan har köpt.
Åter till dagen! Att griljera skinkan är ett måste innan vi kan åka till kyrkan och sjunga in julen. En tradition sen många år tillbaka, tror att det började när flickorna gick i musikskolan - och det var ju länge sedan. 
Griljeringen blev en riktig LCHF-smet uppepå. Mixad mandel som blandades med äggula och dijon- och vanlig slottssenap. Blev snyggt iaf. Och till middag blev det Baba ganoush - ugnsbakade auberginer med parmesangratinering. Det var riktigt gott. 
Dags för kyrkan och vi tog svängen om graven och satte ljus där, saknade ljuslyktorna från förra året. Vet inte om de stulits eller omhändertagits av kyrkogårdsförvaltningen. De blev väl kvar lite väl länge kanske. Nu ska jag uppfinna något ostjälbart med tak! Vänta bara!
Vi var tidiga i kyrkan och fick jättebra platser och när föreställningen väl startade så var det ett omfattande program och spelmanslag, kyrkokör och blåsorkester och jazzgrupp och pianosolonummer. Två timmar! Faktiskt inte så stämningsfullt och bra som det brukar vara, eller också blir jag mer och mer kritisk. Vi hann i alla fall hem till Annika Bengtsson på fyran, missade bara de allra första minuterna. Obligatoriska skinkmackan tog vi vid 10-nyheterna, smakade bra!

Konstig jul förresten, nu på kvällen så regnade det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar