måndag 17 november 2014

Trist söndag

De sa på TVn idag att det var den gråaste och tristaste november på massor med år, hur många vet jag inte. Det är ju det där med minne och hörsel. Jag tror att vi får tillbaka för alla soltimmar i somras och jag tror att jag hellre tar dem då än nu. Men ett gott råd, för att kompensera avsaknaden av solljus, var bl.a. att sova mycket och vistas i skogen. Det var nåt mer också, men men... minnet! Inget av allt det där gör jag, klockan har ju passerat midnatt även denna kväll och jodå, jag var i skogen en halvtimme medan vi försöker bygga hinder för vildgrisarna som kommer in på vår sommarstugetomt. Än har de inte bökat så mycket, men det är bara en tidsfråga.
De kommer genom skogen ovanför oss och knallar ner till allmänningen bredvid oss där vi satt upp vår fågelfröautomat. (en mkt dålig bild) som rymmer en hel 20-kg säck med frö. Problemet är ju att fåglarna skvättar ur så mycket på marken och jag tror att det lockar grisarna.
De har ju stigar de följer och nu har vi lagt ris och grenar längs hela skogskanten och hoppas att det får dem att vända tillbaka. Det blev iaf inte enklare för dem. Fungerar det så ska vi försöka med hönsnät runt fröautomaten och fungerar det så blir det kanske hönsnät runt hela tomten - eller nån form av tråd.
Om du vet att det inte fungerar - ge mig en hint därom! Tack! Annars är det inte mycket som lockar utomhus just nu, men vintersolståndet nalkas och sen, sen går det mot ljusare tider. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar