tisdag 25 mars 2014

Sorgligt med den svenska skolan

om man ska tro uppdrag granskning ikväll. Svenska elever halkar stadigt neråt i jämförelse med andra länders då det gäller matte. Hur det är i övriga ämnen vet jag inte men tydligt är att de i matten använder skriftlig huvudräkning ?? vad nu det är. I generationer har vi använt traditionell uppställning av tal men det duger visst inte nu och därav de dåliga resultaten idag.
Och tarmcancerpatienter får vänta jättelänge på behandling, så är det inte i våra grannländer. Vart är Sverige på väg? Fattas det pengar eller är rutinerna åt helsike? Kanske är det så att de som håller i pengarna idag har lärt sig räkna med hjälp av skriftlig huvudräkning??!!
Jag vill bara tala om att jag är lycklig över att Sveriges ekonomi och sjukvårdens, inte är mitt ansvar och då har jag ändå lärt mig räkna på det gamla sättet.

#27/100

2 kommentarer:

  1. Jag har sett hur Emma räknar och det är ett nytt "tänk". Jag kan tycka att det är smart huvudräkning de lär sig. Vad de kanske lär sig mindre av är att lösa matematiska tal på ett korrekt, likformigt och standardiserat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tydligen är det orsaken till eftersläpningen i mattekunskaper!

      Radera