torsdag 27 mars 2014

Igår behövde jag inte laga lunch!

Min kära Gube kommer med jättebra idéer ibland, så också igår. Möjligen kan det bero på min matkonst och matvanor, men han kom iaf med förslaget att vi skulle äta på Kajsas Värdshus i Vikarbyn när vi ändå skulle åka förbi på vägen till Mora. Sagt och gjort. Kajsas ligger jättefint ganska nära riksvägen med vacker utsikt över Siljan och gårdagen var, åtminstone inifrån bilen, en riktigt härlig vårdag men blåsig.
Många bilar stod redan på parkeringen, ett välbesökt ställe trots att det ligger 7-8 km från Rättviks centrum men Robban är känd för sin goda mat. Det satt ett 20-tal personer därinne i den ljusa trevliga matsalen, ett gäng som troligen var arbetskamrater, några damer, ett par äldre gentlemen som var koncentrerade på sitt schackparti samtidigt som de åt, samt ytterligare ett antal gäster.
Salladsbordet liksom dryck och kaffe som ingick i dagens lunch, var fräscht och innehöll lite olika sallader och röror, allt välgjort och jättegott! Bland varmrätterna kunde man välja på fylld spätta, fläskfilégryta och korv stroganoff, allt till det facila priset av 90 kr. Vi valde spättan men tyvärr så hade de flesta andra också gjort det, så den var slut och vi fick ta fläskfilégryta med bandspagetti istället. På min tallrik var det väldigt mycket pasta och i minsta laget med fläskfilé speciellt som vi båda är sparsamma med snabba kolhydrater. Det smakade riktigt bra men det mesta av pastan fick vara kvar på tallriken även om den behövdes för att mildra hettan i grytan. Istället backade vi till salladsbuffén och åt mer av den fantastiskt goda vitkålssalladen. Den passade bra till fläskfilén och vi kände oss nöjda och belåtna när vi sedan kunde dricka mycket gott kaffe och såå goda kakor till. Måste erkänna att Guben tog två! kakor och jag hade gärna tagit en till också.
Lite synd att fisken var slut, men det får bli nästa gång.

Idag bjuder jag på en bild från morgonens promenad - jag gillar grafitti bara det inte är kladd och kludd! Och lunchen idag fick jag fixa själv - äggröra och sill. Gottgott!

#29/100








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar